exploradores

martes, 23 de enero de 2018

EL TREBALL SENSE FITXES

Seguint amb els canvis dins l'aula, aquest curs m'he proposat experimentar com aprenen els alumnes, la seua evolució i motivació eliminant el treball de fitxes. Si bé la meua metodologia de projectes, fins ara, ha inclós un dossier de fitxes per recollir tot el treball realitzat al voltant del tema elegit, el trimestre passat vaig possar en marxa un projecte: "Els dinosaures", on no vam elaborar cap dossier.

Els alumnes i les alumnes van investigar moltíssim, estaven molt motivats i, sorprenentment van escriure, dibuixar, retallar, "llegir" més que si hagués elaborat qualsevol tipus de fitxa per recollir els resultats. S'oferien voluntaris constantment per treballar-hi. 

Vaig organitzar la tasca en diferents sessions, a mesura que anaven aportant material i treballàvem en xicotet grup, de manera que mentre uns estaven jugant als jocs de safates o per parelles, altres estaven amb mi elaborant el material que vam crear amb la finalitat de fer una exposició-museu a la qual convidaríem  a les famílies, amb tot el què comportava. 
Havíem de deixar tot ben organitzat, etiquetat i repesentat, de manera que quedara ben clar allò que volíem mostrar.

El projecte va comptar amb experts en la matèria externs que van venir a formar-nos i vam organitzar una jornada de famílies un diumenge, per tal d'anar tots junts/es a visitar una exposició de dinosaures al Museu de les Ciències i ampliar els vincles establerts entre família.escola. Aquesta va ser, sens dubte, una experiència màgica: el fet d'anar a un entorn fora del recinte escolar, amb la mestra i totes les famílies, germans, iaios o iaies, compartir dinar de pic-nic a l'antic llit del riu Túria, jugar a jocs tradicionals...

Per finalitzar i com que no teníem cap dossier de treball, enllaçant el projecte amb la temàtica central del centre en aquest curs, el cinema, vam elaborar un curtmetratge on quedava representat tot el procés del que havíem fet, els resultats i les nostres impressins mitjançant entrevistes de grup.

Va ser tot un èxit que vàrem estrenar a classe, com si ens trobàrem al cinema, cuinant prèviament roses (cotufes, dacsa) per acompanyar la projecció.

Ací podeu veure algunes imatges dels materials que vam elaborar.













Darrere d'aquest treball, he pogut experimentar i vivenciar com els meus alumnes i les meues alumnes han estat més motivats envers al treball de lectura, escriptura, creació, investigació i art que  el curs passat, quan vam elaborar de cada projecte un dossier de fitxes. Sorprenentment, alumnes que no volien mai treballar sobre paper i els costava moltíssim, sent molt lents i sense cap interés, han volgut participar d'aquesta manera de fer amb un objectiu ben clar i establert, amb una finalitat pràctica que dona sentit a allò que fem a classe.

No hay comentarios:

Publicar un comentario