exploradores

domingo, 9 de octubre de 2011

Treballant la intel·ligència emocional

Una de les qüestions més importants a treballar a l'Educació Infantil i Primària és l'educació en emocions i sentiments. En què consisteix?
Els nostres alumnes arriben a l'escola amb tot un conjunt d'experiències que provoquen en ells unes emocions i sentiments que experimenten dins d'ells mateixos i que, si no es pren consciència d'elles, les persones no podem posar paraules a allò que sentim i, per tant, organitzar el nostre pensament i controlar o adequar el nostre comportament a determinades circumstàncies. Es fa precís que els xiquets identifiquen quines són les diferents emocions i sentiments que poden experimentar, coneguen que cada persona pot experimentar de manera diferent i sentir de manera diferent, que respeten les diferències amb els altres i s'enriquisquen de les experiències dels companys i, per tot açò, hem d'alfabetitzar els xiquets en sentiments i emocions així com oferir-los tot un ventall de possibilitats per a experimentar eixes sensacions, emocions i sentiments de què parlem. Totes elles pemetran prendre consciència d'un mateix i anar construint la pròpia personalitat.
Algunes de les activitats que realitzem a la meua aula per aconseguir aquestos objectius i que resulten molt enriquidores, tant per als alumnes com per a mi són les següents:
- Cadira de les abraçades: cada setmana, un xiquet seu en una cadira situada al centre de la classe. Possem música de relaxacio de fons i, per torns, un a un, els companys, que estan asseguts en rogle al seu voltant, van eixint a donar-li un dels abraços més grans que poden a eixe company, per tal d'expressar-li el seu afecte. En acabar es parla sobre el que s'ha sentit i si li ha agradat. No oblideu que vosaltres, mestres, TAMBÉ PODEU SEURE A LA CADIRA DE LES ABRAÇADES. La primera volta que ho vaig fer vaig acabar emocionant-me!!! No vos ho podeu perdre!!
- Massatges: La relaxació que fem cada dia en tornar de pati l'hem transformada en un taller de massatges. Cada dia, un equip s'encarrega de fer massatges relaxants als companys utilitzant les pròpies mans, corrons de plastilina, pinzells, plomes, etc. Els encanta que els facen massatges, però més encara fer-los i, per suposat, fer massatges a la mestra, al igual que als companys, els fa moltíssima il·lusió!!! I què dir-vos de l'experiència en primera persona...impossible no emocionar-se. En aquest cas utilitzem sempre la música de Celine Dion amb el seu àlbum "Miracle". Resulta molt relaxant. He de fer un incís. Amb aquesta activitat els xiquets que fan massatge treballen la motricitat grossa i fina i els que reben el massatge prenen consciència de les sensacions experimentades al propi cos.
- Parlem amb les mans. Esta activitat ha tingut un resultat extraordinaria l'aula. Ens poseem per parelles, en dos files encarades. Als xiquets d'una de les dues fileres se lis posa un poc de crema hidratant a les mans. Possem música de fons de relaxació i comencem a parlar-li a les mans de la nostra parella, donant carícies, fent massatge amb la crema, recorrent els dits, la palma de la mà, el braç, variant la pressió que hi fem per intentar expressar el que sentim per la nostra parella. Intentem transmetre-li confiança, amistat. En un principi podem mirar-nos als ulls, però l'activitat resulta més enriquidora si es fa amb els ulls tancats o tapats, ja que d'aquesta forma els xiquets es centren més en allò que estan sentint a les mans. No vos oblideu de participar vosaltres també!!!

No hay comentarios:

Publicar un comentario